SVAR PÅ KOMMENTAR

Frågor och svar / Permalink / 0
jag fick en önskan om att skriva mer om Linköping efter att jag kommit hem, om staden, universitetet, shopping osv, då personen ev tänkte plugga där!. så tänkte rada upp lite saker så får ni fråga mer om ni vill! 
 
Staden i sig

efter att ha växt upp i lilla östersund där alla känner alla är det ganska spännande att komma till en stad där man kan vara ny och lite anonym ifall man vill. vi tog outfitbilder mitt framför en fontän på torget utan att alltför många brydde sig och så, vilket aldrig skulle gå här. storleksmässigt säger man att staden inte är jättestor men då alla hus såg typ likadana ut, och det fanns vägar överallt så kändes den oändlig. men det var lätt att ta sig överallt, massa parker att ha picknick i, massor av restauranger, affärer och människor. vi var på en fest där jag tyckte det var massor av folk, medan andra som bodde där sa att "det här är ju ingenting".. så att skapa nya kontakter, alltid känna att man hittar nya favoritplatser och att skapa möjligheter kändes väldigt lätt. nu var ju jag bara där en helg, men så kände jag.
 
vädret när jag var där var ju fantastiskt dessutom, hade kjol två dagar utan att frysa, temp. upp till 23 plus väldigt tidigt på våren, och sen sol på det. en liten petitess bara.. lyx för en norrlänning alltså.
 
det här med att alla cyklar överallt är dessutom rätt roligt, att det finns cykelbanor överallt och det kryllar av dem.  att gå hem efter en fest eller så finns ju inte, utan då tar man biken, inget mer med det. 
 
 
Shopping
 
det blev en eftermiddag som vi hann med shopping. då sprang vi in på 2 bikbok, ett megastort gina & någon skoaffär. hittade man inte ett plagg i rätt storlek på ena affären gick vi vidare så att säga. då mycket mer kan jag inte berätta, mer än att det verkar finnas ett rätt stort utbud verkar det som. kanske någon av er läsare som vet mer??? 
 
Människorna
 
något som var annorlunda där var gemenskapen. det fanns alltid människor att vända sig till, det anordnades evenemang hela tiden & alla ÄR så öppna. kanske för att de flesta kommer utifrån staden och har fått vara nya själva, eller är sociala på det sättet. många dialekter, men en salig blandning. fick en och annan pik på min "norrländska" också, men inte så farligt ändå. de flesta verkade väldigt trevliga iallafall. 
 
 
Universitetet 
 
det här stället var jag på en dag, var med på två föreläsningar och det var något nytt för mig verkligen! svårt att veta vart man skulle, men av Erika fick jag veta att faddrarna de första veckorna hade hjälpt till otroligt med att få en att känna sig hemma, och visade vart allt låg osv. bra uppdelat, märkesbacken var otrolig (alla föreningar/inriktningar har sitt eget märke vilket är målat på assfalten påvägen till universitet) & det var tydligt uppdelat var ekonomer, maskinare osv skulle vara (fanns speciella hus för varje, men föreläsningar gjordes tillsammans ibland). 
 
det var nära till café, bibliotek och så, plus bra syo-konsulenter ifall man känner att man hamnat fel på något sätt. föreläsarna var lite i en klass för sig, jag satt med på¨en mekanikföreläsning & hängde med rätt bra med tanke på mina förkunskaper men det gick så snabbt! helt sjukt. kan inte förklara för den som inte varit med riktigt, men alla tecken och krumelurer han hann med på 2x45 min var otroligt många. sjukt. 
 
jaa, är det något mer ni vill veta? fråga på isåfall. om inte annat kan jag fråga min fina vän som faktiskt pluggar där om jag inte kan svara. kram på er!
 
 
 

Liknande inlägg

Till top