ETT NATURLIGT PREVENTIVMEDEL

Vardag / Permalink / 0
Idag tänkte jag gå in på ett mer privat ämne än vanligt. Jag tänkte prata om ett preventivmedel jag (vi) provat i ca 1.5 år nu, nämligen Natural Cycles. 
 
Jag började med NC först och främst eftersom p-pillerna jag hade gjorde att jag fick sådana humörsvängningar att jag knappt kände igen mig själv. jag hade inte provat så många p-piller men kände ändå att det var för mycket biverkningar än jag orkade med. Många av mina vänner har provat olika piller och bytt osv osv och det kändes så svårt att veta vad som egentligen skulle funka. Jag är inte heller ett sånt "fan" av att experimentera med mig själv så mycket så kände att jag ville prova något annat. 
 
Då berättade en annan vän om ett preventivmedel hon körde med, där man tog tempen varje morgon och sen var det klart! Inga piller, inga biverkningar. Inget annat än att bara ta tempen det första man gör på morgon. Det lät så skönt. Den där ångesten om att ha missat ett piller en dag och behöva vänta en vecka tills det är normalt igen var då borta. Jag pratade med Erik och frågade han om vad han tyckte om förslaget, att prova NC. Han, som inte riktigt gillade mitt dåvarande humör som varierade så mycket, tyckte det var en bra idé. Så det blev att vi provade detta. 
 
Men vad går det ut på då egentligen? Jo, "du mäter din temperatur på morgonen direkt när du vaknar, innan du kliver ur sängen. Denna temperatur är en indirekt mätning av dina hormonnivåer och den information som appen behöver för att effektivt analysera din cykel och returnera en röd eller grön dag." direkt citerat från NC hemsida.
 
Man kan också lägga in LH-test, mens osv för att få bättre koll på sin månad. Dessutom räknar appen ut också när sådant ska infalla så man är "redo" lite innan. Bra för mig som annars kan glömma bort när man ska få mens osv, haha. Sen, om man vill bli gravid, så går det att ställa in appen på det, så berättar den istället när man har störst chans att bli gravid :) 
 
Inte så svårt va? Helt ärligt är jag så sjukt nöjd med NC. Det fungerar som en prenumeration där du får en basaltermometer och sen kör du! Du betalar per år och jag & Erik delar på detta, då det är bådas ansvar. Helt perfekt. De dagar man är röd och vill ha skydd ska man dock använda kondom, men har man mätt bra varje dag är väldigt få dagar som faktiskt är röda. 
 
Sen måste jag bara nämna en sak. För ett halvår sedan var jag hos gynekologen för en cellprovskoll. Innan kollen fick jag träffa läkaren och prata lite. Ungefär såhär lät vårat samtal: 
 
Läkaren: "jag ser här att du använder p-piller. stämmer det?"
Jag: "Nej, nu kör jag på tempen!"
Läkaren: "Tempen?" 
Jag: "Ja.. Natural cycles. Där man tempar varje morgon!"
Läkaren (något suckande): "jaha, ja men du vet väl att då kan man bli gravid!!?"
Jag: "Nej, det blir man inte. Men skulle jag bli det skulle det inte vara något dåligt tycker jag!"
 
SÅÅÅ SUR ÖVER HENNES SVAR DÄR... för att förklara för er så har jag världens bästa kille & sambo, och skulle det bli så att vi blev gravida även om de inte var planerat så är det inte så "hemskt". Då skulle vi bara bli glada, för då är det nog meningen att det ska bli så. Hon fick det att låta som att jag inte visste vad jag höll på med. Och jag vet att det är säkert, då det har funkat perfekt för mig hela tiden och även för min vän som tipsade mig. Om man följer direktiven (tempar när man är frisk, inte bakis och så) så är det alltså inget att oroa sig över. 
 
För att bevisa för denna läkare nu då, så kan jag berätta att från och med nu, är NC ett GODKÄNT PREVENTIVMEDEL. jag fick ett mail om det idag, och det är alltså godkänt för alla nu, och räknas som ett preventivmedel på kartan, haha. Så där, läkaren, nu är det bevisat :) 
 
Har ni några frågor om detta, så är ni så välkomna att ställa dem! KRAM
 
 
 obs! inlägget är inte sponsrat utan baserat på egna åsikter och tankar. 

Liknande inlägg

Till top