INTERNATIONELLA KVINNODAGEN

Vardag / Permalink / 0
En dag som skapar diskussioner, med en politisk historia och som ska uppmärksamma samhällets ojämställdhet till en början. Som enligt vissa bör vara kvar tills det är jämställt. Samtidigt en dag där kvinnor och tjejer hyllas för att dem är som de är, och för att de är grymma. Internationella kvinnodagen är ärligt talat för mig en bra dag att den uppmärksammas, men tråkigt att den ska behövas från början, för det som egentligen var ursprnget till att den skapades. Men visst är det härligt att fira oss? Det tänker jag inte sticka under stolen med. Varje dag ska man fira egentligen. 
 
Jag tänker tillbaka när jag inte var en lika kaxig kvinna eller tjej, när jag var i högstadiet till exempel. Sådär 14-15. Vad mycket man fick höra, hur ful man var, vilken pluggis, vad osäker jag kunde känna mig. För att jag var tjej och för att jag var för osäker för att säga något. Och för att jag inte hade massa smink och stora bröst. Någon som känner igen sig?
 
Det finns gånger jag varit tyst. Jag har tagit emot ord från killar  (främst) som har roligt på andras bekostnad. Tycker dem. Som egentligen ligger hos en osäkerhet hos dem själva i flesta fall. Det vet jag nu, men visste inte då.
 
Det finns gånger jag inte varit tyst. Som när en kille kallade mig j*vla f***a på krogen för att han inte fick gå före i toa kön. Då kunde jag inte vara tyst. Ingen ska kalla en tjej så! Jag ifrågasatte bara honom egentligen: ursäkta vad sade du? Han har inte lika kaxig efter dock. Senare kom en annan kille och frågade vad han sagt och tyckte även han att det var dumt sagt. Ingen skada skedd men den gången var jag glad att jag vågade säga ifrån.
 
Idag låter jag inte någon trampa på en. Men det lär man sig. Tyvärr hoppas jag att ändra tjejer vågat säga ifrån tidigare, och inte vara så rädda.  Vi ska ju stå upp för oss själva!
 
Och till killarna, idag får tjejerna ta lite extra plats och känna hur bra vi är. Men den 19 nov har ni er dag. Däremellan kan vi hjälpas åt att göra samhället lite lika. Att vi båda får ta plats. Oavsett kön.

Liknande inlägg

Till top