CAN WE TALK ABOUT THIS?

Vardag / Permalink / 1
Okej, nu tänkte jag bli lite allvarlig. Eller prata sånt som jag tyckter pratas lite om, om vi säger så. Jag har tidigare nämnt Natural Cycles för er, ett preventivmedel jag använt mig av i närmare 3 år nu. Kan ärligt säga att det är det bästa jag provat. Jag tror inte heller jag behöver förklara hur de funkar, men det är bara en temp som man använder varje morgon typ samma tid och det finns ytterligare knep för att få koll på sin cykel (ägglossningstest eller liknande). Jag har aldrig blivit gravid och jag mår bra. Vill man bli gravid funkar också detta men då ställer man in det innan så funkar appen så att den berättar då man har störst chans att bli gravid med, toppen ju!  Jag har läst om någon som blivit gravid med appen som inte avsåg att bli det, men också de som haft kondom, p-ring osv där det hänt samma sak. Ni fattar. Använder man inte sakerna rätt eller ev har otur(?) kan man bli gravid ändå. INGET är 100% säkert. 
 
Att skaffa NC var ett beslut mellan mig och E. För att jag skulle få koll på mina hormoner igen, då mitt humör var kaos, och för att jag ständigt tyckte det var svårt att komma ihåg mina p-piller. Jag har en regelbunden cykel och tempar när jag har sovit normalt enligt mig, och är jag osäker en dag ifall det var en konstig natt eller liknande, då ser jag den som röd. (alltså att jag har risk/chans att bli gravid den dagen). Ganska enkelt förklarat. Ärligt talat har jag sovit lite dåligt på sistonde så tempen har inte mätts varje dag, och det gör ju att det blir fler röda dagar. Men det vet jag och då får jag anpassa mig därefter.
 
Sammanfattningsvis är jag toppennöjd med vårat val och tänker fortsätta med det. Vill någon av er prova appen/NC kan jag dela med mig av en länk för att göra det billigare! bara att säga till.
 
Nu till en annan viktig sak, nämligen cellprov. Också en sak som inte pratas om ofta. När jag var klar med min cancerbehandling fick jag rekommendation om att ha ögonen öppna för ev saker som kan vara oroande. Alltså om jag misstänker något med min kropp som är fel ska jag hellre kolla upp det en gång extra ändå istället för att låta det vara. Tydligen har jag större risk för att få andra cancerformer eftersom jag redan haft en.. Därför tar jag allvarligt på att gå på cellprov etc då jag vet hur viktigt det är och hur ogärna jag vill hamna i en sjukdom igen. Senaste gångerna jag varit hos läkaren (sjukhuset alltså, inte på hc) och tagit cellprov har jag dock blivit ifrågasatt i mitt val av preventivmedel. Detta är något som gör mig sååå lack. Det är 2018, jag går på cellprov, gör det jag blir rekommenderad, söker upp läkaren när jag är sjuk (trots att de inte tar mig på allvar, men de vet ni), och blir ifrågasatt om mitt val av preventivmedel?? 
 
Detta gör mig så irriterad. Senaste samtalet med läkaren lät såhär:
 
Läkaren: Hej, du har bett om att få avboka din tid...?
Jag: Ja, den veckan är inge bra för mig tyvärr... hehe. 
Läkaren: Okej men är du säker att du inte kan komma, för de kanske inte är så mycket den dagen? (hon syftar alltså på mens)
Jag: Ja. Det känns bättre för mig att ta det en annan gång. (är redan obekvämt och jag hade ingen bra gång förra gången hos läkaren)
Läkaren: Okej... Ja. men vad har du för preventivmedel?
Jag: Ja... tempen...
Läkaren: Aha. Okej. Då vet du att du kan bli med barn!!?
Jag: Nej det behöver jag inte bli. Och skulle det vara så, så är det ingen "fara". 
 
Alltså, fördomarna är tydliga. Det sista jag menade där är att jag är tillsammans med en stabil kille, som vill mig väl, och skulle vi bli föräldrar tidigare än tänkt får det bli så. Då är det meningen. Och att jag inte ville komma den gången var ju att den veckan inte passade på min månad, vilket de redan innan rekommenderat är en anledning att då avboka sin tid. Men den där tonen möter jag varje gång, som att jag ska bli tillrättavisad. Och det är så tråkigt. 2018.
 
Vad är er tanke om det här? Om ni orkat läsa, det blev rätt långt. Kände för att skriva av mig och hoppas snart att sjukvården accepterar ett preventivmedel som redan är godkänt på marknaden. Lika säkert som något annat. Och lika som alla andra, ska användas på rätt sätt. Och fina ni, gå på cellprov, eller mammografi, eller andra koller ni blir kallade till. Det är ju så himla viktigt. Puss. 
 
 
#1 - - emelie jonasson :

Jag var på cellprov för ett halvår sedan, doktorn sa bara " jag hör av mig om det är dåligt" sedan dess har jag inte hört något.

Men visst det är super bra. Skulle bara rekommendera att gå till en riktig klinik och inte till typ "vårdcentralen" min doktor var riktigt professionell. Öppnade dörren och gick ut medans jag låg där med benen i vädret.

Svar: Okej ja de brukar göra så att de hör av sig om de är något som måste undersökas vidare. Bra tips! Man vill ju gärna känna sig så bekväm som möjligt 😊😊
Sara

Liknande inlägg

Till top